Preguntes freqüents en l'àmbit del consum
Guia d’ajuda per resoldre aquells dubtes que ens sorgeixen en aplicació de la normativa que ha estat aprovada pel Govern de l’Estat i el Govern de la Generalitat per tal d’afrontar la covid-19 en relació a les possibles afectacions envers els consumidors. Podeu accedir al document en aquest enllaç:
Preguntes i respostes sobre les afectacions als consumidors (actualitzat a 8 de juny)
En color verd les noves preguntes o les modificacions d’aquelles que ja existien en versions anteriors del document.
Avui s'ha penjat la darrera actualització del FAQ’s, així com també del document Excel normatiu. I us fem un breu incís en relació a la portabilitat de telefonia i ajornament de deutes amb les companyies telefòniques:
El nou RDLL 19/2020 deroga l’article 20 del RDLL 8/2020, que parlava sobre la portabilitat de les línies. En aquest sentit, ara es podran dur a terme les portabilitats com fins ara les coneixíem. Les preguntes afectades són: 1.9, 1.10, 1.11 i 1.14 del FAQ’s. Aquestes preguntes les hem tatxat, perquè pugueu veure què deien abans. Però que en la propera actualització del FAQ’s, desapareixeran.
A més, el nou RDLL obliga a les companyies de telecomunicacions oferir un fraccionament i ajornament del deute en el qual hagin pogut incórrer els seus abonats corresponent a les factures passades al cobrament des de la data d'entrada en vigor de l'estat d'alarma (14 de març) fins al 30 de juny de 2020. Pregunta afectada: 1.13.
Els aspectes que avui us destaquem són: els terminis legals i la defensa dels consumidors i usuaris.
A partir del 4 de juny s’ha aixecat la suspensió dels terminis legals per reclamar, desistir, retornar productes ... i, en general, exercir qualsevol dret relacionat amb la defensa dels consumidors i usuaris. Traduït a una terminologia més “de carrer”, vol dir que l’exercici dels drets dels consumidors en qualsevol compra de béns o contractació de serveis, ja sigui presencial o per internet, torna a la “nova normalitat”. Nova normalitat que mereixeria un anàlisi conceptual a part.
Els arts. 8 a 11 de Reial Decret 537/2020, de 22 de maig, procedia a alçar la suspensió dels terminis processals, administratius, de prescripció i de caducitat de drets i accions aprovat en el seu dia pel Reial Decret 463 / 2020, de 14 de març.
La primera conclusió és que, des del passat dia 4 de juny (en realitat seria a partir del mateix dia 5), ja es pot exercir el dret de reclamació. Segons l’article 36 del RDLL 11/2020 de 31 de març, els consumidors tenen 14 dies per demanar la resolució d’un contracte de compra de qualsevol producte o servei que a causa del Covid-19 no se’ns hagi pogut lliurar (compra) o prestar (servei). Bàsicament fins el 18 de juny. Un cop feta aquesta sol·licitud de resolució, l’empresari tindrà 60 dies per fer-nos una oferta (solució alternativa al que havíem encarregat). I si no ens interessa o no se’ns fa aquesta proposta podrem donar per resolt el contracte ( equivalent a la devolució del que hem pagat), i l’empresari tindria altres 14 dies per retornar-nos els diners.
La segona conclusió és que a partir del dijous 4 de juny tornen a comptar els 14 dies per desistir de les compres fetes per internet durant el període del confinament. Però en canvi, es manté –fins al 21 de juny, data en que s’alci l’estat d’alarma-, la suspensió del termini per retornar els productes. És a dir, quan exercim el dret de desistiment, consistent en renunciar a la compra feta per internet sense tenir que justificar-ne el motiu, tenim un termini temporal màxim per retornar els productes (14 dies). Aquest termini segueix suspès.
Finalment, s’aixeca també la suspensió per exercir el nostre dret de reclamació en relació a la garantia dels productes. Si durant el període del confinament haguéssim tingut de fer ús de la garantia legal del producte i no ho haguéssim pogut fer, se suspenia la durada de la garantia. Ara, a partir del 4 de juny, ja podem tornar a fer respectar el dret a la garantia dels productes o serveis.